Vår historie 1863-2018

Firmaet O. Væring, som ble etablert i 1863, har en sentral betydning fotohistorisk og kulturhistorisk . Arkivet som inneholder historiske motiver av norsk og utenlandsk kunst, samt portretter over norske kulturpersonligheter er unikt og svært bevaringsverdig. Samlingen har en viktig kulturformidlende funksjon. 

 

O. Væring er i dag et familiedrevet firma og fotosamlingen er ivaretatt av Ingrid Petersson Nørstenæs, datter av fotograf Per Petersson.

                        

 

Fotograf Olaf Martin Peder Væring etablerte firmaet O. Væring i 1863.

foto © O. Væring / K. Teigen / O. Værings gamle atelier i Akersgata 57 

Fra slutten av 1860-årene til begynnelsen av 1880-årene virket han i Sarpsborg deretter igjen i Kristiania , der han hadde flere forskjellige atelierer. Han spesialiserte seg på kunstfotografering, han fotograferte Gokstadskipet for Universitetes Oldsaksamling og drev kunstforlag. Firmaet, som fremdeles eksisterer, ble drevet videre av hans sønnesønn Ragnvald Væring (1884-1960), som blant annet tok en rekke bilder for Oslo kommune.

 

Fotograf Ragnvald Væring overtar driften

     

© foto O. Væring / Fotograf Ragnvald Væring        

Edvard Munch 12 september 1905; Jeg er som alle andre malere meget fornøyd med Hr. Væring arbeid.

Ved Værings død i 1906 arvet datteren Ragnhild firmaet, men hennes nevø, fotografen Ragnvald Væring, hadde allerede overtatt ledelsen og ble hennes medarbeider. Da Ragnhild giftet seg med Karl Teigen (15. november 1884-16. desember 1969) i 1907 gikk hun ut av firmaet og Karl kom inn i hennes sted. Karl drev firmaet sammen med Ragnvald til 1936 da han gikk ut som resultat av dårlig samarbeid.

Som en av de første i landet utviklet firmaet O. Væring gjennom sine kunstinteresserte fotografer en ekspertise i fotografering av kunstverk. De samme fotografene innså at ettertiden kunne nyte godt av deres arbeid og denne kulturelle bevisstheten førte derfor til at de samlet og tok vare på det de mente var av historisk verdi. Fotograf Ragnvald Væring la grunnlaget for firmates linje og personlige kjennskap og kontakt med kunstnere, samlere og utgivere, og på denne måten ble firmaet O. Væring en bidragsyter til norsk kunsts distribusjon og markedsføring. Ragnvald Væring drev selskapet godt og ble venner med mange kunstnere. De gikk inn og ut av hans studio og han ble spesielt nær venn med Edvard Munch og hans søster Inger Munch. Ragnvald Væring ga også ut en bok om Edvard Munch sine selvportretter.         

 

Fotograf Per Petersson blir eier av O. Væring. 

            

© foto O. Væring / Fotograf Per Petersson

Jakob Weidemann 10 april 1973 ; Per Petersson er den eneste som har den rette sans - og kjærlighet for det arbeidet som tilhører ham. Som menneske er han en praktkar. 

Per Petersson,  født i 1931 på Sankthanshaugen i Oslo startet tidlig sin interesse for fotografeirng. Han kjøpte sitt første kamera når han var 15 år og startet straks med å fotografere sine omgivelser. Han klarte å skaffe seg en lærling jobb i fotostudio O. Væring og etter å ha utført lærling jobben og vært fast ansatt siden 1947 kjøpte fotograf Per Petersson firmaet O. Væring fra Ragnvald Væring i 1959. Per Petersson fortsatte arbeidet med å avfotografere norske kunstneres produksjon fra hans studio i Karl Johansgate 2, og er ansvarlig for det meste av arkivets fotomateriale i farger. Per Petersson fotograferte systematisk alle viktige kunstutstillinger i hans samtid. Han reiste ofte på eget initiativ for å bygge opp arkivet og gjorde en stor kulturell innsats gjennom årene. Og ofte uten betaling. Per Petersson betraktet dokumentering av norsk kunst som en livsoppgave og fotograferte med ypperlig skjønn de beste bilder og ble gjennom sitt arbeid nær venn med flere kunstnere og var oppriktig dedikert av sitt fotografiske arbeid gjennom hele sitt yrkesliv. 

Per Henrik Petersson overtar driften i O. Væring. 

foto © O. Væring

Fotograf Per Petersson overlater i 1995 firmaet O. Væring til sine barn, Per Henrik, Lena og Ingrid. Per Henrik Petersson tar over den daglige driften og fortsetter arbeidet med å dokumentere norsk kunst de neste årene. 

Fotograf Per Henrik Petersson jobbet i en liten periode i O. Væring i 1993 men valgte andre veier før han igjen i 1995 ble styreleder og tok over ansvaret for den daglige driften og fortsatte arbeidet etter sin far Per Petersson, som valgte å trekke seg helt ut.  Per Henrik hadde gjennom flere år vist stor interesse for fotografering og lært seg faget underveis. Da han igjen ble endel av firmaet O. Væring lærte han seg raskt hvordan utstyret fungerte og fortsatte arbeidet med å fotografere og dokumentere norsk kunst. Driften den gang var bygget på den eldre metoden basert på Per Petersson og tidligere fotografers driftsmåte og Per Henrik ønsket fornyelse. Du kan lese om Per Henrik Petersson sin tid i O. Væring her 

Lena Petersson, med ekstern hjelp fortsetter driften av firmaet O. Væring i perioden 2000-2003.

Ingrid Petersson Nørstenæs overtar som daglig leder og styreleder.

foto © O. Væring 

 I 2004 går Ingrid Petersson Nørstenæs inn i firmaet som daglig leder og styreleder og igangsatter arbeidet med å etablere og utvikle O. Væring sine nettsider.  Ingrid har gjennom årene digitalisert alle fargepositivene i firmaet O. Væring og vil forsette arbeidet med å digitalisere og utvikle firmaet O. Væring. Gjennom sin historie har Ingrid bevart og videreutviklet arven og familiefirmaet etter tidligere fotografer og på den måten opprettholdt samarbeidet med deg, kunden, både nye og gamle. Du kan lese om Ingrid sin historie her

 

Vi er stolte over å få være endel av O. Væring og vi vil fortsette arbeidet med å beskytte arkivet på best mulig måte. Vårt mål er å inspirere deg - og gi deg de beste verktøy for å skape en kreativ og enkel vei til gode og varierte illustrasjonsbiler til bruk i bøker, magasiner, plakater, kalendere, postkort, dagspresse, kunsttrykk og andre prosjekter. Og vil vil fortsette arbeidet med å pulisere nye bilder fra vårt arkiv slik at vi stadig kan gi deg nytt materiale gjennom dine søk. 

Kunst setter spor!